BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS


.: Don't compare your life to others'. You have no idea what their journey is all about :.

Sunday, August 21, 2011

Jangan Merungut



Allah Maha Penyayang.
Dia uji kita kerana sayang.
Kalau lulus ujian, Dia beri kita ganjaran.
Itu juga menunjukkan yang Dia sayang kita.
Tetapi jangan merungut di atas ujian yang diberi.
Jangan dipersoalkan ujian itu.
Yang baik pada pandangan kita, belum tentu baik pandangan Allah.
Pernah dengar tak nikmat yang kecil diganti dengan nikmat yang lebih besar?

There is a story.
Not important to others, but important to me.
Hanya cerita picisan tapi sangat bermakna pada empunya badan.
And it is my own story.
It really happened to me.
Aku ada ujian JPJ masa 10 Ogos 2011.
Aku overconfident tapi gopoh.
Mungkin sebab nak cepat habis.
Ditakdirkan Allah, aku gagal ujian tu.
Gagal pada peringkat terakhir; 3 penjuru.
Secara jujur, aku tak sedih walaupun sedikit terkilan.
Aku tak merungut "kenapa aku gagal?"
Tapi aku sebut Alhamdulillah...
Aku terima dengan redha...
Aku ambil balik ujian tu pada 20 Ogos 2011.
Alhamdulillah...
Aku lulus!!
Aku buat dengan rasa confident tapi berhati-hati.
Everything run smoothly.
Dan semua JPJ pada hari tu sangat baik, beri arahan dengan sopan dan peramah.
Rupa-rupanya Allah nak beri aku nikmat yang lebih besar.
20 Ogos 2011 hari yang sangat indah.
Sebab...

* Jatuh pada bulan Ramadhan, hari ke 20 kita berpuasa.
* Juga pada bulan kemerdekaan.
* Hampir kesemua ahli keluarga ada pada hari tu.
* Dan yang paling indah, ianya adalah HARI KELAHIRAN AYAH! It is my father's birthday!

Ya Allah...
Dia nak aku kongsi nikmat ini pada hari yang indah bersama orang-orang yang tersayang.
Dia tak bagi nikmat yang kecil sebab nak bagi nikmat yang lebih besar.
Dia tak bagi nikmat yang manis sebab nak bagi nikmat yang lebih manis!
Subhanallah...
Begitu caranya Allah sayangkan kita...
Dia halang nikmat dengan sedikit ujian sebab nak bagi nikmat yang lebih indah...

p/s: Mulut sentiasa berzikir masa tunggu giliran sebab nak hilangkan nervous. Alhamdulillah! It works! Hati rasa tenang... =]


0 comments: