BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS


.: Don't compare your life to others'. You have no idea what their journey is all about :.

Tuesday, May 26, 2009

my dear buddy....


NOOR AMIRAH BT AHMAD...
Dia sahabat baikku.
Dia rakan karibku.
Dia bestfriend ku.
Dia 'belangkas' ku.


Nak sebut benda tu semua, memang senang. Tapi nak dapatkan benda tu, Ya ALLAH... hanya Tuhan yang tahu.
Tidak semua orang mempunyai persahabatan seperti itu.

Aku boleh dikira bertuah kerana mempunyai persahabatan yang begitu akrab dalam usia yang muda. Tapi, seperti apa yang aku katakan tadi, nak dapatkan SEORANG sahabat baik, memang sangat payah...!! Ia memerlukan TANGGUNGJAWAB. Manakala tanggungjawab pula memerlukan KOMITMEN dan PENGORBANAN.

Bila sebut tentang pengorbanan, Mira (thats what I call her) memang dah banyak buat pengorbanan untuk aku. Dia telah mengorbankan masa, tenaga dan perasaan untuk aku. Dia banyak membantu aku dalam apa jua pun sama ada pelajaran mahupun hal-hal peribadi.

Tapi yang paling aku kagum, dia paling banyak berkorban untuk aku dari segi perasaan. Dia selalu makan hati dengan aku sebab aku ni seorang yang pentingkan diri sendiri, ego, degil, keras kepala, panas baran, tak fikir perasaan orang lain, ....... macam-macam lagilah!

Tapi dia sabar...dia terima je apa yang aku buat. Bila dia dah tak tahan, dia nangis sorang-sorang. Aku kesian kat dia. Tapi nak buat macam mana? Tu semua dah memang sifat aku. Pernah orang tanya pada dia, macam mana dia boleh jadi bestfriend aku? Macam mana dia boleh tahan dengan aku? Nak tahu dia jawab apa...??

Dia cakap...,

" Setiap orang mempunyai kelemahan masing-masing. Dan setiap orang memerlukan orang lain untuk melengkapi antara satu sama lain supaya kelemahan itu dapat diubah menjadi sempurna. Kita memerlukan orang lain untuk melengkapi kelemahan kita melalui sebuah perhubungan. Di dunia ni, ada banyak perhubungan; hubungan kekeluargaan, hubungan percintaan, hubungan persaudaraan, dan macam-macam lagi. Tapi dalam kes aku dan dia, ianya digelar hubungan PERSAHABATAN"

Aku rasa terharu bila dia cakap macam tu. Dia sangat memahami aku dan tidak terus menghukum aku. Malah dia membantu aku dengan selalu tegur aku bila aku terbuat silap. Dia tahu, aku bukannya sengaja nak buat benda-benda tu semua dan aku selalu tak sedar apa yang aku dah buat telah menyinggung perasaan orang lain.

Alhamdulillah...dengan berkat pertolongan dari Mira, aku amat bersyukur bahawa semua sikap negatif aku beransur kurang walaupun ianya masih ada.

Itulah pengorbanan Mira untuk hubungan persahabatan kitorang dan inilah komitmen serta tanggungjawab aku untuk terus berubah kepada yang lebih baik supaya hubungan kitorang kekal harmoni sehingga ke akhir hayat...

Aku berdoa...,


" Ya ALLAH,
Sahabatku buah hatiku,
Mesra kami penawar duka,
Rindu kami menambah cinta,
Rajuk kami membuah ceria.
Ya ALLAH,
Silaturrahim kami ukhwahfillah,
Bermusuh kami na'uzubillah,
Berpisah mati innalillah,
Pengubat hati doa rabitah.
Ya ALLAH,
Rahmati kami meniti usia,
Terpisah kami di alam nyata,
Temukan semula di TAMAN SYURGA... "

2 comments:

...aRa... said...

wahhh...terharuuuu nye........
hope korg sentiasa kekal sahabat sejati.....:)

Lili-Fantasi said...

>>...aRa...

amin...
insyaallah...
mudah-mudahan xde la ape2 yg bole buat kitorg gaduh ke... berpisah ke...
huhu